De beste 'chocolate chip cookies'!

Ik was wat aan het rondneuzen op het internet toen ik plots een artikel tegenkwam over 'The best chocolate chip cookies'. De blogster die het schreef had er maar liefst drie maanden aan gespendeerd om tot dit ultieme recept te komen. De passie waarmee ze de cookies beschrijft is ook erg aanstekelijk. Ze konden gewoon niet slecht zijn, dacht ik zo. Toen bleek dat ik alle ingrediënten gewoon in huis had, besloot ik er meteen voor te gaan. En daar heb ik absoluut geen spijt van. Ze zijn inderdaad hééééééél erg lekker!!! Lekker knapperig aan de rand en heerlijk mals vanbinnen. Mmm!!!!!!


Voor de volledige uitleg en alle foto's, verwijs ik graag door naar het originele artikel, maar hieronder vind je dus de wat bondigere Nederlandstalige versie.

Dit heb je nodig:
(voor +/- 12 koeken)

112 g goede boter
125 g lichtbruine suiker
90 g witte suiker
150 g bloem
3/4 theelepel zout
1/2 theelepel baking soda ( natriumbicarbonaat = zuiveringszout --> gewoon te koop in de supermarkt)
1 ei
1 theelepel vanille-extract
175 g chocoladedruppels (pure of melkchocolade, naar keuze)
eventueel een beetje grof zeezout om over de koeken te strooien

Lauren Zaser / Alice Mongkongllite / BuzzFeed

Meng in een schaal de bloem, het zout en de baking soda.

Meng in een andere (grotere) mengkom de twee soorten suikers. Smelt de boter op een zacht vuurtje of in de magnetron en roer de gesmolten boter door de suiker. Voeg het ei, het vanille-extract en het bloemmengsel toe. Meng goed en roer tenslotte ook de chocoladedruppels erdoor.
Plaats het deeg zo'n 10 minuten in de koelkast zodat het wat opstijft.

Verwarm ondertussen de oven voor op 190°C.

Bekleed een bakplaat met bakpapier en schep hierop met een ijsschep enkele bolletjes deeg. Leg ze ver genoeg uit elkaar want de koeken zetten erg uit in de oven. Je kan best 6 koeken per bakplaat bakken. Heb je graag een zoute touch, strooi dan een klein beetje grof zeezout over de koeken.

Bak ze dan 10 tot 14 minuten in de op 190°C voorverwarmde oven. (bij mij was 13 minuten perfect)
Laat ze enkele minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze daarna voorzichtig op een rooster om verder af te koelen. Let op want als ze warm zijn, zijn ze nog niet helemaal hard en kunnen ze dus gemakkelijk uit elkaar vallen bij het verplaatsen.

Laat ze helemaal afkoelen... en dan: GENIETEN MAAR!!! Zooooo lekker!

Reacties

Populaire posts