Shakshuka met salami en rookworst

Na wat research op het internet zag ik dat shakshuka een bekend gerecht is dat wereldwijd wordt gegeten, telkens een beetje op een andere manier bereid. De basisingrediënten zijn eieren, tomaten, uien (en cayennepeper / chilipeper) en de oorsprong zou vermoedelijk in Tunesië liggen, al blijkt niet iedereen het daarover eens te zijn. Nu... ik moet bekennen: ik had nooit eerder over shakshuka gehoord. Maar wat ben ik blij dat ik er een recept van tegenkwam! Het gerecht is namelijk zeer gemakkelijk en snel te maken en wat is het lekker!! Ik ben fan! Jullie ook?


Dit heb je nodig:
(voor 4 personen)

3 uien
100 g boerensalami
100 g boerenrookworst
(of enkel een van deze twee vleessoorten, of gewoon helemaal geen vlees... naar keuze!)
800 g gepelde tomaten (blik)
flinke snuif cayennepeper
snuifje zout
1/2 bosje verse peterselie
4 eieren

EXTRA: Turks brood om erbij te serveren


Verwarm alvast de oven voor op 180°C.

Pel de uien en hak ze grof.
Halveer de salami in de lengte en snijd hem in plakken. Maak ook plakjes van de rookworst.


Verhit wat olijfolie in een grote (bij voorkeur ovenbestendige) pan. Bak de ui en de salami / rookworst hierin 5 minuten al roerend op middelhoog vuur.
Voeg dan de tomaten toe en druk ze met een spatel in wat kleinere stukken. Laat een vijftal minuten pruttelen op laag vuur. Breng tenslotte de saus op smaak met wat zout en flink wat cayennepeper.(goed doorroeren en proeven!)

Snijd of knip de peterselie fijn en roer hem door de saus.

 

Als je een ovenbestendige pan hebt gebruikt kan je nu gewoon verder werken. Zoniet (zoals bij mij) dien je nu het gerecht even over te gieten in een grote ovenschaal.

Breek een voor een de eieren boven het gerecht op wat afstand van elkaar.


Bak de shakshuka 10-15 minuten tot het eiwit gestold is.

Heerlijk!!!


(gebaseerd op een recept uit maandblad Koken en Genieten)

Reacties

Populaire posts