Cake in een kopje: mugcakes met chocolade

Ik zag ze al vaak voorbijkomen op internet, deze 'mugcakes'... Bijzonder snel klaar én lekker, naar het schijnt. Toch had ik me er zelf nog niet aan gewaagd. Een cakeje dat ZO snel klaar is, kan dat eigenlijk wel lekker zijn? Heeft dat dan echt de structuur van een cake? Is het wel echt zo snel klaar? Mijn nieuwsgierigheid nam vandaag de bovenhand en ik ging aan de slag. En ja hoor, ze zijn inderdaad erg snel klaar en ze hebben een structuur die toch wel minstens erg op cake lijkt. Of ze lekker zijn? Ja, ze zijn best oké. Maar om héél eerlijk te zijn: ik verkies toch nog altijd een échte, traditionele cake die uit een gewone oven komt. Maarre... heb je plots zin in cake en heb je niet veel tijd? Dan zijn deze cakejes ideaal!


Dit heb je nodig:
(voor 4 kopjes)

8 eetlepels bloem (2 eetlepels per kopje)
8 eetlepels witte suiker (2 eetlepels per kopje)
2 eetlepels cacaopoeder (1/2 eetlepel per kopje)
een snuifje zout
6 eetlepels gesmolten boter (even smelten in de magnetron) (1,5 eetlepels per kopje)
6 eetlepels melk (1,5 eetlepels per kopje)

2 eieren (1/2 geklutst ei per kopje)
2 eetlepels chocoladedruppels of kleine stukjes van een chocoladereep naar keuze (1/2 eetlepel per kopje)
indien gewenst: 1 eetlepel Cointreau (1/4 eetlepel per kopje)

Ofwel doe je de ingrediënten per kopje ineens in de kop(pen) en roer je ze daarin goed door elkaar, ofwel doe je ze eerst in een grote kom en giet je ze per portie in de koppen.


Als alle ingrediënten goed gemengd zijn, dan zet je de kopjes één voor één 2 minuten in de magnetron op de hoogste stand (bij mij is dit 800 watt).

Als je bij je oven blijft staan, dan zie je het deeg boven het kopje uit rijzen... heel leuk om te zien! :)

Smakelijk!!

Reacties

Populaire posts