Overheerlijk speculoosijs (zonder ijsmachine!!)

Voor het kerstetentje bij mijn ouders stond ik dit jaar in voor een van de aperitiefhapjes en voor het dessert. Bij dat laatste liet ik me inspireren door de overschot van al het Sinterklaas-lekkers die hier nog staat... Ik creëerde een heerlijk bordje met een chocoladebrownie, speculoosijs en mandarijncoulis... Mmmmm!!!!! Hoe je het ijs (en de coulis) maakt, lees je in deze blogpost.

 
Dit heb je nodig:
(voor een bak ijs van ongeveer 1 liter)

150 g speculoos
4 eieren
100 g witte kristalsuiker
500 ml slagroom (vetgehalte +/- 30%), goed gekoeld

EXTRA: cakeblik met +/- 1,5 liter inhoud

Verkruimel 100 g speculoos. Dit kun je gemakkelijk doen door hem in een diepvrieszakje te stoppen en daar met een deegroller over te rollen.


Splits de eieren en doe de dooiers en het eiwit elk in een aparte kom. Klop de dooiers samen met de suiker goed op met behulp van een handmixer. Als het mengsel goed romig en lichtgeel van kleur is, is het goed.


Klop dan ook de eiwitten op tot ze helemaal stijf zijn.


De slagroom klop je tenslotte in nog een andere kom ook stijf. Daarvoor dient hij goed gekoeld te zijn. Om zeker te zijn dat je hem helemaal stijf geklopt krijgt, plaats je best de kom en de kloppers van de mixer (of de klopper van de keukenmachine) even op voorhand in de koelkast.

 
 
Spatel achtereenvolgens voorzichtig de slagroom, het geklopte eiwit en de speculooskruimels door het eidooiermengsel. Doe dit voorzichtig zodat je de lucht die je er net hebt in geklopt er niet meteen weer uit klopt.
 
 
 
Spoel het cakeblik even om met koud water en vul het met het mengsel. Plaats het minstens zes uur in de diepvries.
 


Neem na minstens zes uur het ijs uit de diepvries en laat het even een beetje zachter worden. Verkruimel ondertussen de overige 50 g speculoos. Schep met een ijslepel bolletjes uit het ijs en wentel deze in de speculooskruimels. Plaats de ijsbolletjes (en het overige ijs) in de diepvries. Na minstens 30 minuten kun je ze serveren! Je kan ze natuurlijk ook langer in de diepvries laten staan als dat je beter uitkomt.


Ik maakte bij dit ijs ook nog een mandarijncoulis. Daarvoor nam ik twee mandarijntjes en een eetlepel witte kristalsuiker. De mandarijntjes pelde ik en ik sneed ze in stukjes. Vervolgens verwarmde ik de mandarijnstukjes met de suiker en een scheutje water en liet ik dit een drietal minuten pruttelen op een redelijk zacht vuurtje. Ik mixte alles in de keukenmachine (kan ook met een staafmixer) en zeefde tenslotte de coulis zodat alle stukjes eruit waren. Koelen in de koelkast en klaar!

SMAKELIJK!!!

Reacties

  1. mm, ziet er lekker uit! Dat recept ga ik zeker eens uitproberen!
    grtjs, Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmmmm ziet er idd super lekker uit en makkelijk als je geen ijsmachine nodig hebt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts