Zalmfilet in een hamjasje met een tomaat-olijfmengeling

Vroeger was ik helemaal niet dol op vis... De laatste jaren betrap ik mezelf er echter op dat ik op restaurant steeds vaker een lekker stukje vis bestel en ook visfilets uit eigen keuken kunnen me bijna altijd bekoren. Snel en zonder veel nadenken een stuk vis bereiden doe ik meestal in de oven, met bovenop de vis enkele dunne schijfjes boter, gehalveerde kerstomaatjes en stukjes courgette... Met nog wat heerlijke (al dan niet verse) kruiden er bovenop kan dit gerecht al niet meer stuk!
Vandaag koos ik nog eens voor een van mijn uitgeknipte recepten... Ik paste een drietal ingediënten aan aan mijn eigen smaak & aan wat ik in de winkel kon vinden. De bereiding nam een beetje meer tijd in beslag - al was dat ook niet overdreven veel - en het bleek een heel erg lekker gerechtje!


Dit heb je nodig:
(voor 2 personen)
 
1 sjalot
1 teentje knoflook
enkele eetlepels olijfolie
1/2 theelepel poedersuiker
200g kleine tomaatjes
50 ml witte wijn
1/2 eetlepel balsamicoazijn
40g ontpitte olijven (zwarte volgens het originele recept, maar ik nam er groene)
2 zalmfilets (of een witte vis naar keuze kan ook)
2 tot 4 plakjes Italiaanse ham of parmaham (of gerookte ham)
1/2 handjevol verse basilicumblaadjes
zout en peper

Pel de sjalot en de knoflook en snijd ze allebei in dunne schijfjes. Verwarm een eetlepel olie in een pan en bak de schijfjes samen al roerend goudgeel. Bestrooi ze dan met de poedersuiker en laat ze al roerend nog een minuutje karameliseren.

 
Snijd de tomaatjes allemaal in 4 partjes en doe ze mee in de pan. Laat ze al roerend een minuut verwarmen. Giet er dan de wijn en de balsamicoazijn bij.
 
Laat het mengsel op middelmatig vuur sudderen in een open pan zodat het kan indikken. Neem het van het vuur wanneer je een redelijk dikke 'saus' hebt. Zet dit even opzij. (terwijl het mengel indikt kun je de zalm bereiden --> zie verder)
 


Als het mengsel tot lauwwarm is afgekoeld, dan voeg je de in kleine stukjes gesneden olijven toe. Kruid het geheel met een beetje peper en zout.
 

 
Bereid ondertussen de zalm.
Kruid elk (drooggedept) stuk zalm met een beetje peper. Wikkel er dan een plak of twee plakken ham rond. Verhit een eetlepel olie in een - tweede - pan en bak er de zalmfilets in, eerst even op hoog vuur en daarna op middelmatig tot laag vuur. Keer af en toe om. Afhankelijk van hun dikte zijn ze na zo'n 7 à 10 minuten klaar. Ze dienen niet vollédig doorbakken te zijn.
 
 
Verdeel de vis en de tomaat-olijfmengeling over de borden en werk het gerecht af met enkele blaadjes basilicum.
 
Smakelijk!!!
 
 
(gebaseerd op een recept uit 'Libelle Lekker')


Reacties

Populaire posts