Torentjes van peperkoek, gekarameliseerde appel en paté

Nog op zoek naar een lekker, origineel en snel te maken hapje voor oud- of nieuwjaar? Misschien zijn deze torentjes dan wel iets voor jou!


Dit heb je nodig:
(voor 8 torentjes)

4 dunne plakjes peperkoek (best peperkoek kopen die al in plakken gesneden is)
1 jonagold appel (je hebt niet de hele appel nodig)
1 eetlepel witte suiker
150g paté naar keuze, bij voorkeur een wildpaté die zacht van textuur is (ik koos voor eend)
enkele blaadjes peterselie ter decoratie

Schil de appel en snijd hem in redelijk dunne plakken. Steek er met een kleine ring (of met een borrelglaasje) rondjes uit. Ik nam een ring met een diameter van 3 cm.
Bestrooi de appelrondjes met de suiker.


Verhit in een (antikleef)pan een eetlepel bakboter en bak hierin de appelrondjes aan beide kanten tot ze lichtjes karameliseren (= goudbruin worden). Dat duurt zo'n twee à drie minuten.


Leg de appelrondjes even opzij en laat ze wat afkoelen.
Steek nu ook rondjes van hetzelfde formaat (of iets groter) uit de peperkoek. Ik stak twee rondjes per plakje peperkoek uit.


Leg op elk rondje peperkoek een appelrondje en werk het geheel af met een lepeltje paté. Heb je zachte paté dan kun je quenelles maken met behulp van twee kleine lepels. Dat ziet er nog nét iets mooier uit! :)
Dit doe je zoals op onderstaand prentje.


Tenslotte werk je de torentjes nog af met een peterselieblaadje... Smakelijk!



(receptje van de website van Solo)

Reacties

  1. Ziet er heerlijk uit. Voor oudjaar ligt mijn menu al vast, maar op 6 januari heb ik nog een après-nieuwjaarsetentje bij mij thuis en dit is alvast mijn eerste hapje ;-) Ik kijk er al naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ik heb vandaag de peperkoektorentjes uitgetest en, zoals ik altijd doe bij elk gerecht dat ik klaarmaak, heb ik er mijn eigen touch aan gegeven. Ik heb namelijk die peperkoekrondjes even krokant gebakken in een pan met een beetje boter. Dit is NOG beter dan in het recept staat. Een absolute aanrader !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts