Pure pralines met vanille-botercrèmevulling


Sinds ik onlangs voor het eerst meringue botercrème maakte (zie mijn blogpost over 'petit fours') , zag ik natuurlijk ook meteen de talrijke mogelijkheden om het als vulling voor pralines te gebruiken, al dan niet met een leuk smaakje toegevoegd.  Ik vind de combinatie van pure chocolade en vanille onweerstaanbaar dus daar móést ik natuurlijk eens iets mee doen...


Wat vinden jullie trouwens van mijn coole nieuwe pralinevormpjes?  Ik vind ze echt geweldig!

Dit heb je nodig voor deze vulling
(voor +/- 12-15 pralines, afhankelijk van de vorm)

1/2 eiwit (= ongeveer 20g)
dubbel zoveel fijne witte suiker (= ongeveer 40g)
driedubbel zoveel roomboter (= ongeveer 80g) - op kamertemperatuur!
een flinke scheut vanille-essence / -extract

Voor het pure chocolade-omhulsel gebruikte ik +/- 150 à 200g chocolade

Hoe je het omhulsel van de pralines maakt en wat je er juist voor nodig hebt, kan je uitgebreid HIER lezen.

In deze blogpost leg ik je uit hoe je de vulling maakt.
Hiervoor ga ik even een stuk tekst en foto's kopiëren van mijn blogpost over 'petit fours'.  Daar maakte ik immers exact dezelfde meringue botercrème.  Alleen voegde ik toen koffie-extract toe i.p.v. vanille.

Op de foto's zie je trouwens een dubbele hoeveelheid botercrème.  Ditmaal maakte ik ook deze hoeveelheid en splitste ik hem in twee helften alvorens een smaakje toe te voegen.  Zo kon ik er twee verschillende soorten pralines van maken.

STAP 1
Eerst klop je het eiwit met een garde wat los in een hittebestendige kom, bij voorkeur roestvrij staal, maar glas kan ook.  Deze kom plaats je dan op een kookpot met een bodempje kokend water. (au bain marie dus)
Blijf goed kloppen zodat je de lucht erin houdt en laat het eiwit verwarmen.  Voeg geleidelijk aan de witte suiker toe.  Voeg hem zeker niet in één keer toe want dan blijft het eiwit niet zo luchtig.

Blijf drie à vier minuten stevig kloppen tot de suiker helemaal gesmolten is.  Je kan dit testen door tussen twee vingers een beetje van het eiwitmengsel te nemen.  Als je geen korreltjes meer voelt is het oké.


STAP 2
Heb je een keukenrobot dan kan je die bij deze stap zeer goed gebruiken.  Heb je er geen, dan kan je ook zeker verder met een gewone mixer, geen probleem. 
Als de suiker in stap 1 helemaal gesmolten is, doe dan het mengsel dan met behulp van een spatel in de kom van de keukenrobot (of in een andere - koudere - schaal als je met de mixer werkt) en klop op medium snelheid zo'n drie à vier minuten tot het mengsel is afgekoeld.  De buitenkant van je kom voelt dan ook niet meer warm aan.  't Is heel belangrijk dat het mengsel is afgekoeld want anders zal de boter die je er zo meteen bijdoet smelten.


STAP 3
Verwissel dan het hulpstuk van de keukenrobot en voeg de stukjes boter geleidelijk aan toe terwijl je op medium snelheid het beslag klopt.  Klop net zolang tot je een mooi glad en romig geheel krijgt.  Ik moest tussendoor wel even wat eiwit-suikermengsel van de bodem schrapen en met de spatel door het beslag scheppen voor ik een mooi geheel kreeg.


STAP 4
Voeg de vanille-essence toe (dat mag flink wat zijn - af en toe even proeven!) en klop of roer deze er nog even door.

 
KLAAR!
Met deze vulling kan je je pralines nu vullen.  Hoe je dat doet, kies je zelf.  De vulling is niet bepaald lopend dus ik schepte ze telkens met een lepeltje in de pralines en gebruikte dan de achterkant van de lepel om de randjes weer mooi vrij te maken.  Er moet immers nog een dekseltje van chocolade op passen.
Het neemt wel even tijd in beslag op deze manier, maar ik zie eigenlijk niet meteen een andere mogelijkheid... jullie wel?

Laat nu de botercrème nog even opstijven in de koelkast (een 20-tal minuten zou voldoende moeten zijn) en werk de pralines af volgens de uitleg HIER.

Heerlijk!



P.S.: met de overschot van de chocolade maakte ik onderstaande dino-lolly's... een groot succes bij de kinderen!



Reacties

  1. ziet er weer heerlijk uit...
    binnenkort nog eens pralines maken ;-)

    ik heb ooit eens ergens gezien dat je pralines kan vullen met een spuitzak.
    ik denk dat dit mss een mogelijkheid is om deze vanille-botercrème vulling in je pralines te doen, zonder het randje terug vrij te moeten maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Griet, voor mijn 'petit fours' gebruikte ik botercrème in een spuitzak, maar die blijft dan mooi in de vorm van een torentje staan en vult niet de hele praline. Met ganache is het eenvoudiger: die vult door z'n min of meer vloeibare textuur de praline mooi op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog even een vraag
    Hoelang kan je de pralines bewaren?
    Zou deze graag eens maken
    Merci

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts