Ovenaardappelen en -wortelen met (overheerlijke!) paprika-amandelpesto


Ovengebakken aardappelen en groenten vind ik sowieso al best lekker en als ik ze dan ook nog eens kan dippen in een fantastisch sausje... Geweldig!  Deze paprika-amandelpesto is écht wel de moeite om eens te maken.  Het zal voor mij alvast niet de laatste keer zijn!  Met de hoeveelheden van in dit receptje had ik trouwens best wel wat pesto over, maar hij is nog wel even houdbaar in de koelkast dus zeker geen probleem!



Ik maakte dit gerechtje met gehaktballen erbij.  Ze passen er perfect bij en ze maken het meteen tot een volwaardig hoofdgerecht!

Dit heb je nodig:
(voor 2 à 3 personen)

250g wortelen (2 à 3)
500g aardappelen (4 à 5)
tijm (2-3 takjes verse of gedroogde)
1,5 eetlepel olijfolie
eventueel wat (grof zee)zout

voor de pesto:
2 grote of 3 kleine rode paprika's
40g amandelpoeder (of eventueel hele gepelde amandelen)
1 eetlepel olijfolie
1/2 ui
1 teentje knoflook
1/4 theelepel komijnpoeder
een snuifje kaneelpoeder
1 theelepel citroensap
1/2 eetlepel grenadinesiroop
peper en zout


In mijn recept heeft men het over een pot geroosterde paprika's (185g), maar ten eerste heb ik dat in de supermarkt nergens gezien en ten tweede geef ik sowieso nog wel de voorkeur aan verse groentjes... Dus geen nood, je kan ook gemakkelijk zélf paprika's roosteren!  Reken er zo'n 40 minuten de tijd (maar zeker géén 40 min. werk!) voor en het komt helemaal goed.

Je verwarmt hiervoor de oven voor op 200°C en je legt gewoon de paprika's op de bakplaat (op een bakmatje of stukje bakpapier).  Plaats ze dan 30 minuten in de oven.  Geen zorgen als ze wat zwart blakeren... Dat is perfect normaal!


Neem ze vast met behulp van b.v. een keukentang en stop ze in een plastiek (diepvries)zakje dat je dichtknoopt.  Laat ze even afkoelen en haal ze dan weer uit het zakje.  Je kan ze nu probleemloos pellen!  Nu nog even doorsnijden en de witte zaadlijsten eruit halen.  Klaar! 
Ik hield ze daarna ook nog even onder een koude kraan en liet ze uitlekken op keukenpapier.  Ze waren namelijk nog niet helemaal afgekoeld bij mij.


Terwijl de paprika's in de oven staan, kan je uiteraard al aan de rest beginnen! 

Verwarm meteen al de oven voor op 200°C.

Schil de wortelen en de aardappelen, was ze en snijd ze allebei in (redelijk grote) stukken.  Neem een formaat dat aangenaam is om te dippen en om zo van te knabbelen.


Meng in een schaaltje de 1,5 eetlepel olijfolie met de tijm en meng dit door de aardappelen & wortelen.  Verdeel ze over de met bakpapier beklede bakplaat (of ovenschaaltjes) en strooi er eventueel nog wat (grof zee)zout overheen.
Bak dit zo'n 40 minuten in de op 200°C voorverwarmde oven.


Ondertussen maak je dan de paprika-amandelpesto.

In mijn receptje heeft men het over een mengbeker en een staafmixer, wat ik aanvankelijk ook wou doen... Maar gaandeweg ondervond ik dat het veel te veel werd om met de staafmixer fijn te malen, dus koos ik uiteindelijk voor mijn (nieuwe :)) foodprocessor.  Heb je dit niet, dan kan de staafmixer uiteraard wél dienst doen, maar dan zal je best de ingrediënten eerst mengen in een andere schaal en ze dan met porties fijnmalen in een mengbeker.

Dit mag allemaal samen fijngemixt worden:
- de geroosterde paprika's
- 1/2 ui (eerst snipperen of minstens in stukjes snijden)
- teentje knoflook (teentje pellen, maar het mag heel blijven)
- 40g amandelpoeder (of eventueel hele amandelen)
- 1/4 theelepel komijnpoeder
- snuifje kaneel
- 1 eetlepel olijfolie
- 1 theelepel citroensap
- 1/2 eetlepel grenadinesiroop

Breng het geheel daarna nog even op smaak met wat peper en zout.



Presenteer alles samen op een groot bord.  Smakelijk!



(receptje uit het maandblad 'Koken en Genieten')

Reacties

Populaire posts