Maaltijdsoepje van ravioli, wortel en courgette gegarneerd met spinaziereepjes, kerstomaatjes, basilicum en parmezaanschilfers

Ik weet het, 'k ben daar eerder een uitzondering in, maar ik ben eigenlijk niet zo'n fan van pasta.  De andere drie gezinsleden hier zijn er dan weer wel dol op en ik eet het dus toch ook geregeld, maar het kan me meestal niet helemaal bekoren.  Dit gerechtje, mét ravioli, vond ik echter wél overheerlijk!  Ik heb er zelfs een dubbele portie van gegeten... echt een aanrader!


Dit heb je nodig:
(voor 4 flinke porties)

1 verpakking van 250g ravioli uit de koeling van de supermarkt (met een vulling naar keuze, zonder saus erbij)
1 ui
2 teentjes knoflook
2 wortels (gemiddeld formaat)
1 courgette
250g kerstomaatjes
45g tomatenpuree (uit brik)
1 handjevol verse spinazieblaadjes
een klein handjevol verse basilicumblaadjes
3 groentenbouillonblokjes
80g parmezaanschilfers (of andere gelijkaardige kaas) - niet fijn gemalen dus
peper en (zee)zout

Schil de wortels en snijd ze in kleine blokjes.  Was de courgette goed en snijd ze ook in blokjes.  Ze hoeft niet geschild te worden (ik deed dit per ongeluk wel... ach ja, was gewoon een beetje overijverig).
Hou de twee groenten apart van elkaar want ze moeten niet gelijktijdig de kookpot in!


Snipper een uitje fijn (met b.v. een groentenmolentje) en snipper of pers het teentje look.


Volgens mijn receptje dien je nu de ui en de look meteen te koken.  Ik koos er echter voor om ze eerst even in wat olie te fruiten om hun smaak nog beter tot z'n recht te laten komen.  Laat daarvoor wat olijfolie eerst goed heet worden in een grote kookpot en voeg dan de ui toe.  Laat deze al roerend een minuutje bakken, voeg dan ook de knoflook toe en laat deze nog steeds al roerend een halve minuut meebakken.


Voeg dan meteen 1,8 liter (warm) water toe en roer de bouilonblokjes erdoor.


Breng dit aan de kook en voeg de wortelblokjes toe.  Volgens het receptje dien je eerst de uien met de bouillon 10 minuten te laten koken alvorens de wortels toe te voegen, maar ik zie daar eerlijkgezegd het nut niet echt van in...  Meteen de wortels toevoegen dus!  Laat dit zo'n 7 minuten koken op laag vuur en met het deksel op de pot.


Ondertussen ontdoe je de spinazieblaadjes van hun steeltjes en snijd je ze in reepjes.


De kerstomaatjes mogen in 4 gesneden worden. Ik liet dit even over aan mijn "souschef" (lees: echtgenoot)... ;)


Voeg dan de courgetteblokjes toe en laat het geheel nog zo'n 3 minuten koken met het deksel op de pot.


Voeg tenslotte de ravioli toe en laat deze zo'n 5 minuten meekoken.


Als de ravioli gaar is, giet dan de tomatenpuree door de soep en kruid bij met wat peper en (zee)zout.  Roer alles goed door elkaar en laat het nog 1 minuut doorkoken.  Neem de pot dan van het vuur.


Roer de spinaziereepjes door de soep.

Verdeel ze dan over borden / kommen en voeg net voor het serveren de tomatenpartjes, de parmezaanschilfers en de basilicumblaadjes toe.


SMAKELIJK!!!



(receptje uit "Kook", magazine van Spar)

Reacties

  1. Hoi Eva,
    Dit is de eerste keer dat ik je blog tegenkom (ik zocht op roze macarons en kwam hier terecht), maar ik blijf je volgen, want ik vind je blog echt leuk!
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts