De resultaten van de enquête... mét bespreking natuurlijk :)

Mijn enquête staat ondertussen al een week online... tijd om de resultaten eens te overlopen!  Er hebben tot nu toe in het totaal 28 mensen gereageerd.  Zoals ik ergens al wel verwachtte: allemaal vrouwen! :)  De gemiddelde leeftijd van deze groep bezoekers is 33,8 jaar met een bereik tussen de 21 en de 53 jaar.

De meeste mensen die de enquête invulden (15 van de 28) kunnen volgens hun antwoord redelijk goed bakken en koken.  3 mensen kunnen zeer goed bakken en koken.  Nog anderen kunnen ofwel (zeer) goed bakken, ofwel (zeer) goed koken.


De meerderheid van deze bezoekers is via Google op mijn blog terecht gekomen.  Dat stel ik ook vast als ik mijn statistieken bekijk.  Vooral op "cake op een stokje" of "cake pops" wordt bijzonder veel gegoogeld en ook "macarons", "pralines" én "eva's smulhuisje" zijn veel voorkomende zoektermen.



Tot mijn vreugde lezen 12 van de 28 mensen ieder nieuw bericht dat op "Eva's Smulhuisje" verschijnt, 6 mensen komen geregeld een kijkje nemen en 4 mensen komen af en toe eens langs.  Er waren ook 6 nieuwe bezoekers die de moeite namen om de enquête in te vullen.



De lay-out wordt over het algemeen goed gevonden. Wel 10 mensen vinden het uizicht van mijn blog knap (joepie!).  16 mensen hebben geen bemerkingen en zijn dus ook tevreden.  Slechts 2 bezoekers zijn iets kritischer en hebben tips ter verbetering.

Zo gaf iemand de opmerking dat het lettertype wat minder bol zou mogen en ook de afgeronde randen stoorden haar een beetje.  Zij zou gaan voor een strakkere, statigere look.  Anderzijds kreeg ik net over het lettertype van verschillende mensen complimenten en ook ikzelf vind het ietwat speelse uitzicht van de blog zeker niet storend eigenlijk.  Ik vind het vrolijk ogen en dat is nu ook net de bedoeling.  Toch bedankt voor de opmerking hoor.
Een andere bezoeker vond dan weer dat de blog wat te smal was en dat er te veel "bladvulling" langs de randen was.  Misschien hebben jullie het wel gemerkt: ik heb mijn pagina naar aanleiding hiervan enkele dagen geleden heel wat breder gemaakt.  Daarover kreeg ik dan weer de opmerking dat sommige mensen te veel moesten scrollen.  Nu heb ik het tekstvlak breder gemaakt en de rechter rand wat versmald.  Echt opvallend is het niet, maar ik vind het toch wat beter zo...  Hopelijk jullie ook?

26 van de 28 mensen vinden de grote hoeveelheid foto's en uitleg perfect.  2 bezoekers vinden dat er te veel foto's op "Eva's Smulhuisje" staan.  Aangezien de meerderheid het goed vindt en ik er zelfs erg veel complimenten over heb gekregen, heb ik besloten het zo te laten.
Waar ik wél over nadenk (door enkele tips van jullie en zelf had ik er daarvoor ook al aan gedacht), is een printversie maken van elk receptje, maar bij mijn weten voorziet Blogger dat niet en zou ik dus zelf zoiets moeten maken.  Als ik eens wat tijd op overschot heb (ahum...) dan zal ik daar misschien wel eens werk van maken hoor!

De meesten onder jullie (24 van de 28) vinden het ook perfect dat er vaak wat uitleg over produkten en over technieken enz. wordt opgenomen tussen de receptjes.  2 mensen vinden dit voor zichzelf niet nodig, maar gaven aan dat het voor anderen misschien wel interessant zou kunnen zijn en nog 2 andere mensen vinden dat dergelijke uitleg beter zou thuishoren in een aparte rubriek.  Hierover denk ik ook nog verder na... Alle tips zijn welkom!

Van de 28 mensen die de enquête invulden, hebben er 14 al minstens één receptje van op de blog uitgeprobeerd.  11 daarvan zelfs al meerdere!  De andere helft van de bezoekers heeft nog niets uitgeprobeerd, maar is dat wel van plan.  Bij deze 14 mensen zijn er trouwens 6 die hier voor het eerst kwamen dus het lijkt me logisch dat zij nog geen receptjes hadden uitgetest...

Uit mijn enquête blijkt duidelijk dat de zoete receptjes het meest in trek zijn... Ook niet echt verrassend natuurlijk!  Het allerpopulairst zijn de taarten en de cakes (21 stemmen), kort gevolgd door de koekjes (20), de kleine gebakjes (20), de gedecoreerde cupcakes (19), de pralines (19) en de dessertjes (19).  Het minst populair bij de zoete receptjes is het gedecoreerde fruit voor de kindjes met slechts 7 stemmen.  Niet al mijn lezers hebben kleine kinderen én willen dan ook nog eens fruit versieren natuurlijk...

Bij de hartige receptjes zijn de voorgerechten / lunchgerechten / tussendoortjes het populairst met 13 stemmen en de soepen scoren daar het minst goed met 10 stemmen.


Ik vroeg me verder ook af welke receptjes jullie het MINST interesseren en daarop antwoordden maar liefst 15 bezoekers dat ze alle receptjes interessant vinden. (joepie!)  Iedereen lijkt zich te interesseren voor zoete koekjes en kleine gebakjes.  7 mensen interesseren zich het minst voor de hoofdgerechten en 6 mensen het minst voor de soepen, maar als je dan naar de resultaten hierboven kijkt, dan zie je dat respectievelijk 12 en 10 mensen van de 28 deze receptjes wél interessant vinden.

Conclusie: ik blijf alle gerechtjes die bij ons thuis in de smaak vallen ook op "Eva's Smulhuisje" publiceren, zoet of hartig... Ik weet nu met zekerheid dat er overal lezers voor zijn!


Op mijn vraag wat jullie het leukst aan deze blog vinden kreeg ik veel toffe antwoorden. Hier een lijstje van wat zoals geapprecieerd wordt (al dan niet door meerdere mensen):

- de grote variëteit aan recepten
- de hoeveelheid gemakkelijke, snelle receptjes met gemakkelijk te vinden ingrediënten
- de goede en uitgebreide uitleg mét duidelijke foto's
- dat ik niet enkel vermeld wat je moet doen, maar ook vaak waarom je het moet doen
- het feit dat ik ook laat weten wat er bij mij mislukt is (zodat jullie niet dezelfde fouten maken natuurlijk!)
- dat er heel wat receptjes zijn om met kinderen uit te proberen
- mijn schrijfstijl (danku, danku :))
- het lettertype van de blog

En ook heel wat mensen antwoordden op deze vraag dat ze gewoonweg alles leuk vinden.  Een dikke merci!  Dat doet me uiteraard plezier! :)

Deze zaken vinden sommigen nog voor verbetering vatbaar:

- dat er geen printversie - met minder foto's - is van de recepten (zoals reeds vermeld, daar denk ik over na)
- de breedte van de pagina (zoals hierboven ook reeds vermeld)
- het lettertype en de afgeronde hoeken van de kadertjes
- de calorietjes ;)
- de nog te kleine hoeveelheid recepten, maar ik blijf koken en posten hoor ;)

Ik vond het ook heel interessant om van jullie te vernemen waarvan je graag nog een receptje zou zien verschijnen.  De antwoorden (voorzien van mijn commentaar):

ZOET
- nonnenbillen met roze en wit (Euhm... kende ik dus niet en na wat gegoogel ben ik eigenlijk nog niet veel wijzer.  Help?)
- borstplaat (Dit heb ik toch ook even moeten opzoeken hoor... en hier wordt het blijkbaar "suikerwerk" genoemd :) Ik wil het zeker binnenkort eens uitproberen!  Bedankt voor het idee!)
- rabarbertaart (... en wel die van Ellen Janssen uit het "Vlaanderen Kookt"-kookboek. Ze gaf me zelf deze tip trouwens :)  Maar rabarber is niet echt m'n ding vrees ik... Sorry!)
- appeltaart (O ja, graag :))
- koekjes voor gewoon door de week (Is het misschien mogelijk dit wat te verduidelijken?)
- taarten (Tja, ik maak normaal enkel taart voor verjaardagen en zelden zomaar even tussendoor... Ze moet ook nog op geraken natuurlijk.  Maar ik zal de taartrecepten die ik tegenkom in 't oog houden en wie weet verschijnt er binnenkort toch nog eentje!  Zoals een lekkere appeltaart bijvoorbeeld...)
- Leonidas manonpraline (met witte chocolade, koffieroomboter en praliné dus... heb het even opgezocht ;)  Ik wil er wel eens mee experimenteren hoor!)
- kerstdessertjes (Mmm, zie ik ook wel zitten!  Deze week maak ik nog eens mijn overheerlijke chocolade-peperkoek-whiskytruffels voor bij de koffie... is ook wel leuk voor met Kerst denk ik.)
- bewaarwafels met appel, chocolade, kokos, ... (Ok, dat klinkt ook niet slecht! :))

HARTIG
- lamsschotel (Leuk idee, maar wel een klein probleempje: wij lusten hier niet zo graag lam...)
- ovenschotels die gemakkelijk en snel klaar te maken zijn (Zo werd er recent eentje gepost en er volgen er zeker nog meer!)
- wokgerechten (Wij hebben hier een wok staan, maar die staat ondertussen al lang onaangeroerd in de kast... Daar moet ik inderdaad eens verandering in brengen!)
- aperitiefhapjes / kleine amuses (Die komen er binnenkort zéker aan!  Met Kerst boks ik samen met mijn mama een hele tapasnamiddag in elkaar dus de komende weken test ik al wat receptjes uit.)
- hartige taarten (Die komen er zéker nog op want dat maak ik graag klaar en 't is lang geleden...)
- pompoenrecepten (Ik heb nog een recept liggen van een fantastische ovenschotel met pompoen... Dat moet ik nog eens opdiepen!)

Ja, zo te zien ga ik de komende tijd nog vaak in mijn keuken te vinden zijn...!! :)

Bedankt voor alle tips; ze worden zeker geapprecieerd!

Reacties

  1. Leuk om te lezen.En laat ook jou interesse in je lezers zien dat is wel leuk.En langzaam je kommt er wel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee om zo'n enquete te doen. Je bent op goede weg... als ik de reactie zo bekijk.
    Ik kijk ernaar uit om je leonidasexperiment te zien. Dat is een heerlijke praline...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts