Soufflé van kwark met rode vruchten


Soufflé... een dessertje dat velen niet durven te maken omwille van het "instortingsgevaar"... oftewel: het risico dat hij helemaal inzakt van zodra hij uit de oven komt!  Ik had tot nog toe - vreemd genoeg - enkel hartige soufflés gemaakt en dit was dus mijn eerste zoete exemplaar.  Heerlijk... én hij is goed gelukt!


Dit heb je nodig:
(voor 4 personen)

250g halfvolle kwark / plattekaas / verse kaas (is allemaal hetzelfde)
3 eieren
1 citroen (bij voorkeur bio)
2 eetlepels maïszetmeel (Maïzena)
1 zakje (8g) vanillesuiker
3 eetlepels witte suiker
1 eetlepel poedersuiker
2 bakjes rode vruchten (b.v. frambozen, bosbessen, rode bessen, bramen)
boter om in te vetten
snuifje zout
enkele verse muntblaadjes ter decoratie

EXTRA: 4 individuele (redelijk diepe) ovenschaaltjes

Verwarm meteen de oven voor op 180°C.  De bereiding duurt niet zo lang dus dat kan nu al.

Ik heb dit gerechtje voor slechts 2 personen gemaakt. De porties op de foto's zijn dus allemaal wat kleiner...

Splits de eieren en roer de dooiers los in een kom.
Rasp daarboven de citroenschil zo fijn mogelijk.  Zorg ervoor dat je enkel het geel eraf raspt en niet het witte deel want dat is bitter.


Voeg ook de maïzena, de vanillesuiker en een snuifje zout toe en klop het geheel op met de mixer.


Roer de kwark wat los in een schaaltje zodat er zeker geen brokjes in zitten en roer hem dan door het eiermengsel.


Klop in een andere kom de eiwitten samen met 3 eetlepels witte suiker tot sneeuw (stijf dus).


Schep dit voorzichtig onder het eier-kwarkmengsel.  Voorzichtig omdat er zo weinig mogelijk lucht mag verloren gaan uit het geklopte eiwit...


Dan beboter je de schaaltjes (ik doe dit met behulp van vloeibare bakboter + een velletje keukenrol) en neem je de rode vruchten erbij.  Doe ze samen in een schaal en meng de poedersuiker erdoor.  In mijn receptje was trouwens sprake van witte kristalsuiker... Maar uiteindelijk denk ik dat poedersuiker beter is omdat een deel van de vruchten niet wordt verwarmd en de suikerkorreltjes blijven daar dus intact.  Het lijkt me leuker dat de (poeder)suiker zich vermengt met het fruit.


Schep de helft van de vruchten op de bodem van de schaaltjes en schep het luchtige eier-kaasmengsel erover.


Zet de schaaltjes 12 minuten in de onderste helft van de op 180°C voorverwarmde oven.

Neem ze uit de oven en verdeel meteen de resterende vruchten over de soufflés.  Werk het geheel af met muntblaadjes...

Serveer warm!  SMAKELIJK!!!



(receptje uit het Carrefour-magazine "Simply You")

Reacties

  1. Ik maak af en toe soufles maar nog nooit geprobeerd met kwark.Nu je alles zo mooi op rijtje hebt laten zien kan ik me eraan wagen:)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts