Verjaardagscupcakes voor mijn flink 5-jarig snoepertje!

Mijn flinke zoon wordt al 5 jaar, en dat kon ik natuurlijk niet zomaar laten voorbijgaan zonder iets leuks en lekkers voor hem te maken!  Ik besloot er echt voor te gaan en maar liefst zés verschillende eigen cupcake-creaties met marsepein en rolfondant te maken.  Het was de eerste keer dat ik echt boetseerde met fondant en zoals je kan zien is het goed meegevallen!


Het recept van de cupcakes zelf, vind je HIER en hoe ik zoal tewerk ga lees je HIER.  Alleen heb ik hier dus geen uitsteekvormpjes of mallen voor gebruikt.  Alles werd met de hand geboetseerd.  Veel fijn vingerwerk en veel geduld dus... maar wel een leuk resultaat, al zeg ik het zelf ;)

Bij alle cakejes gebruikte ik een bodempje van marsepein en de figuurtjes werden gemaakt uit rolfondant.

Hierbij wat uitleg over de verschillende cakejes...

1. CUPCAKES MET EEN BALLON

Als er één ding is waar Jolan gek van is, dan zijn het wel ballonnen!  Nee, hij is niet zomaar geïnteresseerd, maar werkelijk geobsedeerd... Ballonnen moesten er dus zéker bij.

Eigenlijk waren dit de simpelste creaties: weinig fondant, slechts 1 kleur en een vrij simpele vorm.  Als koordje/stokje gebruikte ik gewoon een tandenstokertje.


2. CUPCAKES MET EEN TREINTJE / LOCOMOTIEFJE

Net als zijn opa - die een hele treintafel met modelbouwtreintjes op zolder heeft staan - vindt mijn zoontje treinen helemaal de max!  Een locomotiefje kon bijgevolg zeker ook niet ontbreken...

Eerlijkgezegd was ik niet 100% tevreden van deze creatie.  Ik vond de vorm niet helemaal ok, maar 't waren de laatste cakejes die ik versierde en ik vond het zo in ieder geval goed genoeg... Het hoeft ook niet altijd perfect te zijn natuurlijk.  Voor de rails en de raampjes gebruikte ik een eetbare zwarte stift (uit de bakwinkel).  De mini-bloempjes maakte ik door allemaal piepkleine bolletjes te rollen en deze tegen elkaar te kleven, best simpel te maken en het ziet er toch super schattig uit, niet?


3. CUPCAKES MET LEGOBLOKJES

Een tijdje geleden zag ik op een andere blog een foto van cupcakes met legoblokjes en ze stalen meteen m'n hart.  Jolan speelt graag met Lego en Duplo, en ik vond ze dus meteen super geschikt voor hem.  Alleen waren die blokjes gemaakt met behulp van mallen, en die heb ik niet.  Dan maar zo boetseren!  De hoekjes zijn wat afgerond, maar eigenlijk vind ik dat ook nog wel wat hebben! ;)  De "nopjes" maakte ik gewoon met kleine balletjes die ik erop drukte.


4. CUPCAKES MET EEN KLEURPOTLOODJE

Onze kleine kunstenaar is zeer vaak in de weer met een stuk papier en zijn kleurpotloodjes.  Hij maakt de leukste tekeningen en komt ze ons allemaal met evenveel trots tonen.  Vandaar dus een kleurpotloodje.

Dit bleek vrij simpel te maken.  Handig ook dat bij mijn (gel)kleurstofjes een kleurtje zat dat meteen goed was voor de voor- en de achterkant van het potloodje!  De "confetti" is gewoon uit een strooibusje uit de supermarkt.  Daar heb ik dus geen werk mee gehad...


5. CUPCAKES MET EEN KONIJNTJE

Konijntjes zijn Jolans lievelingsdiertjes... en dat komt natuurlijk doordat we zelf twee schattige konijntjes in huis hebben!  Toontje - een wit konijn - is al het langst bij ons; bruin-grijze Tuurtje kwam er eind vorig jaar bij.  Voor de cakejes maakte ik dus een Toontje na...

Bij deze creatie ben ik wel enkele keertjes opnieuw begonnen!  Wat een prutswerk zeg... Ik baseerde me op fotootjes van op internet en natuurlijk ook op onze kleine huisgenootjes zelf om zo de verhoudingen juist te krijgen, en dat was toch niet bepaald simpel!  Maar geef nu toe, het resultaat is toch echt om op te eten (of net niet ;))!


6. CUPCAKES VAN "MAX & THE MAGIC MARKER"

Als je Jolan z'n zin zou laten doen, dan zou hij misschien wel de hele dag achter de computer kunnen zitten!  De jongste tijd is hij helemaal verslingerd geraakt aan het (superleuke) spel "Max & the Magic Marker": met een oranje stift teken je lijnen en andere figuurtjes waarop Max kan stappen en zo uiteindelijk zijn einddoel bereikt.  Op zijn weg komt hij allerlei obstakels tegen.  Op veel plekken in het spel komt hij springende paarse mannetjes tegen, "de slechten" noemt Jolan ze.  Ik vond het erg leuk om deze grappige monstertjes na te maken in fondant.  En de oranje sliert stelt dus inkt uit de oranje stift voor...


Zoals je ziet heb ik er best veel werk aan gehad, maar ik ben alweer wat ervaringen rijker en ik zie het zeker zitten hier nog wat verder mee te experimenteren!

Wat vinden jullie van mijn zes creatie'tjes?

Reacties

  1. Heel mooi en ze zien er lekker uit!
    Proficiat aan de jarige, zou ik zeggen én veel "smulgenot", alhoewel ik die niet zou durven opeten, ze zien er veel te mooi uit :-P

    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je cupcakes zijn helemaal geweldig, daar zullen de kinderen heel blij mee zijn. Die legosteentjes zijn zonder mal ook goed te maken, zie ik ;-) En natuurlijk van harte gefeliciteerd met je zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die konijntjesss!! :D:D:D:D

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts