Sachertorte met aardbeienconfituur

Als je zondigt, doe het dan meteen goed!  Ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat dit een echte calorieBOM is, maar deze taart is ook o zo lekker!!!  Voor een keertje mag het dus wel...


En ik had het afgelopen weekend dan ook nog eens het perfecte excuus om dit "chocoladefestijn" te maken: mijn flinke driejarige zoon (én chocoladeliefhebber) z'n verjaardagsfeest!  Lucas likte na afloop zelfs z'n bordje helemaal schoon, dus ik dénk dat hij het lekker vond!  hehe...


Voor wie zich afvraagt waar de benaming "Sachertorte" nu juist vandaan komt, heb ik even wat opzoekwerk verricht... Daaruit blijkt dat de taart al stamt uit 1832.  Ze werd in Wenen uitgevonden door een zekere Franz Sacher.  Hij kreeg als leerling de opdracht een nieuwe taart te bedenken, en dit was het sensationele resultaat.

De klassieke Sachertorte is gevuld met abrikozenmarmelade, netjes in het midden van de taart.  Daartoe dien je het gebak dus horizontaal in twee te snijden, te vullen, en de helften weer op elkaar te leggen.  Bij dit recept houden we het simpel: de confituurlaag komt gewoon bovenaan, net onder de chocoladeglazuur.  Bovendien gebruiken we geen abrikozen- maar wel aardbeienconfituur.  Hou je echter meer van abrikozen of wil je liever experimenteren met nog een ander smaakje, ga dan gerust je gang!  Wie weet vind je zo zelf nog een sensationele nieuwe taart uit!

Dit heb je nodig:

125g bloem
30g cacaopoeder
310g fijne kristalsuiker (230 voor de taart + 80g voor de glazuurlaag)
100g (goede) boter
80g aardbeienconfituur/-jam (mag ook gerust wat meer zijn!)
4 eieren
1,7 dl slagroom
200g pure chocolade ("gewone" pure met +/- 48 à 50% cacao, geen extra bittere best)

EXTRA: springvorm van +/- 20 cm doorsnede (ik gebruikte er eentje van 24 cm doorsnede, waardoor mijn taart iets platter werd maar daarom natuurlijk niet minder lekker!)

Vet de springvorm licht in met (bak)boter en bedek de bodem met bakpapier.
De boter verdeel ik over de vorm met een stukje keukenrol en om zeker te zijn dat de taart niet aan de rand kleeft strooi ik er ook steeds nog even wat bloem in (over de boter). 

Je kan ook de oven al voorverwarmen op 180°C.


Zeef nu de bloem en de cacao in een grote kom, meng dit wat door elkaar en maak een kuiltje in het midden.  Daar giet je dan straks de rest van het besag in, zodat je het meteen gemakkelijk kan mengen.


Doe nu de 230g suiker, de boter en de helft van de confituur (= 40g) in een kookpot/-pan en roer dit op een laag vuur door elkaar tot de boter gesmolten en de suiker opgelost is.  Haal het mengsel dan van het vuur en zet het even opzij.


Klop de eidooiers tot ze een lichter gele kleur hebben.  Lichter dan op mijn fotootje in ieder geval... Het bleek moeilijk op foto vast te leggen! 


Voeg ze dan samen met het confituurmengsel bij het cacao-bloemmengsel (in het kuiltje).  Spatel dit goed door elkaar.


Klop nu de eiwitten in een droge vetvrije kom tot zachte pieken.


Spatel eerst 1/3 van het eiwit door het beslag en voeg dan voorzichtig in twee keer de rest toe.  Dit doe je niet in één keer omdat het beslag in eerste instantie het eiwit wat "afstoot" en als je het er meteen bijvoegt krijg je het geheel niet goed gemengd (veronderstel ik).


Schep/giet het beslag nu in de springvorm en strijk het indien nodig mooi glad.  Bij mij was het in ieder geval zo vloeiend dat gladstrijken niet nodig was.


Bak nu de taart 40 à 45 minuten op 180°C.  Als je er een prikker insteekt en die er helemaal schoon weer uitkomt, dan is de taart klaar.

Laat ze een kwartiertje afkoelen en maak dan de rand los.  Keer de taart om op een rooster, verwijder het bakpapier en laat ze afkoelen.  De onderkant wordt dus nu de bovenkant... mooi glad om zo meteen te bestrijken met confituur en chocoladeganache!


Smelt nu de resterende 40g aardbeienconfituur (ik gebruikte wat meer!!) in een kleine kookpot/-pan op een zacht vuurtje.  Bestrijk hiermee de taart.  Hiervoor kan je een spatel of gelijk wat je maar handig vindt en bij de hand hebt gebruiken.


Dan maak je de chocoladeganachelaag.  Hiervoor roer je de chocolade, de slagroom en de 80g suiker op een zacht vuurtje tot een egaal mengsel.  Je kan gerust het pannetje al van het vuur nemen voor al de chocolade en suiker is gesmolten en dan nog even verder roeren.



Schenk nu de ganache / glazuur over de taart en verdeel deze indien nodig nog wat mooier.  Zorg ervoor dat je taart hierbij op een rooster staat met daaronder b.v. een bakplaat om de overtollige ganache op te vangen.


Wil je het helemaal officieel doen, dan spuit je nu in sierlijke letters met behulp van een spuitzak met nog wat resterende ganache het woordje "Sacher" op de taart.  Ik koos er echter voor om mijn Sachertorte te bestrooien met witte suikerhartjes...


Nu hoef je enkel nog de glazuur te laten opstijven (dit heeft toch wel enkele uurtjes tot een nachtje nodig - helemaal stijf wordt 't overigens niet) en dan kan het genieten beginnen....... Mmmmmmmm!




Uit het boek:

Reacties

Populaire posts