Heerlijk simpele Britse broodjes: scones

Typisch Brits (van Schotse oorsprong om exact te zijn) en zeker de moeite om eens te maken!  Scones bestaan uit slechts drie ingrediënten en zijn dus in een handomdraai gemaakt!  Geen eitjes, geen suiker, geen zout... Enkel zelfrijzende bloem, boter en melk.  Meer heb je echt niet nodig om deze schattige lekkere broodjes te maken!

foto-update: 2024 (gemaakt met karnemelk i.p.v. gewone melk - mmm!)

originele foto van deze post in 2011

Traditioneel worden ze belegd met aardbeienconfituur en met "clotted cream".  Dat laatste kan je hier bij mijn weten niet zomaar in de winkel kopen, maar ik heb me laten vertellen dat een mengsel van 1/2 stijfgeklopte slagroom gespateld door 1/2 mascarpone de smaak ervan sterk zou evenaren.

Zelf heb ik het gewoon bij wat confituur gehouden en de kindjes hebben er zelfs van gesmuld met choco en met speculaaspasta ertussen.  Ieder z'n smaak!
Maar ik zou er in ieder geval toch wel iets tussen doen want op zich zijn de broodjes niet erg interessant van smaak.  Het gekke is dat wanneer je er wat tussen doet, ze ineens wel super lekker zijn!  Maak er dan ook nog een tasje Engelse thee bij en je waant je ergens in een gezellig Brits theehuisje...

Dit heb je nodig:
(voor 16 à 18 stuks)

375g zelfrijzende bloem (of gewone bloem + bakpoeder naar verhouding)
80g boter - uit de koelkast
250 ml melk (ik gebruikte volle melk, maar ik weet niet of het echt wat uitmaakt)

een beetje gewone bloem om te bestuiven

EXTRA: ronde uitsteekvorm / glas of iets dergelijks met een doorsnede van +/- 5 cm

Je kan al meteen de oven voorverwarmen op 210°C want zoals gezegd duurt de bereiding echt niet lang.
Je mag ook al een bakplaat klaarleggen met een velletje bakpapier erop (of de bakplaat goed invetten met boter).

Dan zeef je de zelfrijzende bloem in een grote kom.


Vervolgens snijd je de boter in blokjes, voeg je deze toe aan de bloem en wrijf je deze erdoor met je vingertoppen tot het mengsel eruit ziet als broodkruimels.
Ik dacht dit eerst te doen met de deeghaken van de mixer, maar uiteindelijk bleek het toch het vlotst te gaan met mijn vingertoppen.  En je krijgt het mengsel ook heel gemakkelijk weer van je vingers hoor (voor degenen die niet graag vieze handjes hebben, hihi).


Dan voeg je het grootste deel van de melk toe, werk je deze erdoor met een spatel of met een (bot) mes en als het deeg nog vrij droog is mag je de rest van de melk toevoegen.  Is het deeg al meteen plakkerig, dan voeg je het laatste deel melk niet toe.  Ik heb alle melk erdoor gemengd, maar misschien dat het ook wat van je bloemsoort ofzo afhangt hoeveel melk je exact nodig hebt.  In ieder geval mag je niet te lang blijven mengen en zeker niet kneden want dan zouden de scones te taai kunnen worden!


Bestuif een werkvlak én je handen met bloem en leg al het deeg in een soort bal daarop neer.  Druk de bal plat tot ongeveer 2 cm dikte.  Ik gebruikte als werkvlak een siliconen bakmatje, maar het kan om het even welk glad oppervlak zijn natuurlijk.


Bestuif nu ook de bovenkant met wat bloem zodat het deeg niet aan je uitsteekvorm blijft kleven (heb ik dus proefondervindelijk ervaren...).  Daar steek je dan met je ronde vorm van 5 cm rondjes uit, die je op de bakplaat legt met ongeveer 1 cm ertussen.  Na even zoeken vond ik een glas met de juiste diameter; dat bleek toch niet zo evident... Maar ik veronderstel dat het geen probleem is als je een iets afwijkend formaat gebruikt!
De overschot van het deeg druk je weer bij elkaar - zonder te kneden! - en daaruit vorm je weer nieuwe scones, tot al het deeg op is.


Bak de scones nu 20 à 25 minuten in de op 210°C voorverwarmde oven, laat ze dan even afkoelen op een rooster en dan zijn ze klaar om te beleggen!  Je kan ze lauw-warm eten, maar ook volledig afgekoeld zijn ze lekker!


Afgedekt kan je ze denk ik wel een poosje bewaren... Bij ons zal de koekjestrommel vermoedelijk snel terug leeg zijn...


Smakelijk!


(combinatie van verschillende receptjes - zo traditioneel mogelijk)

Reacties

  1. De volgende keer karnemelk gebruiken in plaats van gewone melk ... worden ze nog lekkerder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. daar ben ik het helemaal mee eens, in de meeste recepten gebruikt men karnemelk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de natuur/biologische winkel bij ons in de buurt kan je potjes met clotted cream kopen. Duur, maar so worth it!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil graag het deeg de avond van te voren klaar maken en in de koelkast bewaren. Kan dat als er melk of yoghurt in zit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij kan je dat bewaren zoals je dat met brood doet... In Ierland aten ze dat als ontbijt en volgens mij bewaren ze dat dan zo als droge voeding... (luchtdichte doos ofzo?) Ik persoonlijk zou het in een tinnendoos doen.

      Verwijderen
  5. Brengt mij helemaal terug naar mijn stage in Ierland! Dank je wel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts