Schattige paascakejes

Wil je graag een leuk zelfgebakken lekkernijtje op de paastafel volgende week, dan is dit misschien je ding wel!  Geef nu toe, ze zien er toch ongelooflijk schattig uit...



De inspiratie haalde ik uit het maandblad "Koken en Genieten", maar ik paste het receptje wel wat aan... Voor de cupcakes gebruikte ik mijn reeds op deze blog vermelde receptje en ook de kuikentjes werden een beetje anders gemaakt.  Bij deze dus de ingrediënten voor beide versies...

VERSIE 1 (zoals ik het maakte - met "kokosspekjes"):
(voor 12 cupcakes)

125g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
125g boter
(ik gebruik steeds 110g GESMOLTEN ongezouten roomboter + 15g vloeibare bakboter)
125g fijne witte kristalsuiker
1 zakje (8g) vanillesuiker
2 eieren
2 à 3 eetlepels (= 30 à 45 ml) melk




150g marsepein
rode voedingskleurstof (+/- 15 druppels)
12 "spekken omhuld met geraspte kokosnoot" (o.a. te koop bij Carrefour)
12 ongepelde amandelen
een beetje choco of gesmolten chocolade



EXTRA: muffinbakblik voor 12 stuks + 12 (vrolijk  gekleurde) papieren cakevormpjes

VERSIE 2 (volgens het receptje - met stijfgeklopte slagroom):
(voor 12 cupcakes)

125g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
125g boter (ik gebruik steeds 110g GESMOLTEN ongezouten roomboter + 15g vloeibare bakboter)
125g fijne witte kristalsuiker
1 zakje (8g) vanillesuiker
2 eieren
2 à 3 eetlepels (= 30 à 45 ml) melk


150g marsepein
rode voedingskleurstof (+/- 15 druppels)
12 ongepelde amandelen
24 kleine pure chocoladedruppels
40g gemalen kokos
nog 2 zakjes vanillesuiker
600 ml slagroom
2 zakjes slagroomversteviger (zie foto)













EXTRA: muffinbakblik voor 12 stuks + 12 (vrolijk  gekleurde) papieren cakevormpjes

Eerst maak je de 12 cupcakes volgens het recept dat je HIER kan vinden. (zonder de glazuur natuurlijk)


Dan bereid je de gekleurde marsepein.  Om te voorkomen dat je achteraf met rood gekleurde handen zit, kan je best wegwerphandschoenen aandoen.


Eerst druk je de marsepein wat plat en voeg je wat kleurstof toe, die je er goed door kneed.


In het totaal heb ik ongeveer 15 druppeltjes gebruikt, maar je voegt gewoon kleurstof toe tot je de gewenste kleur bekomt.  De kleur hieronder is slechts bij benadering... in het echt zag het er toch wat anders (feller) uit dan op de foto.


Dan leg je de gekleurde marsepein tussen 2 diepvrieszakjes of tussen 2 velletjes vershoudfolie en rol je hem met een deegrol uit tot een dikte van 2-3 mm.


Uit deze plak steek je met een glaasje van 4,5 à 5 cm diameter 6 cirkels, die je met een mesje halveert.


Daar snij je dan kleine driehoekjes uit zodat je een gekartelde hanenkam bekomt.  't Was voor mij de eerste keer "knutselen met marsepein" dus ik ben er natuurlijk nog niet zo goed in als die "kunstenaars" waarvan ik op internet telkens vol bewondering versierde (cup)cakes bekijk... Maar ik heb toch mijn best gedaan...


Dan steek je met een iets groter glaasje 6 cirkels uit voor de pootjes.  Elke cirkel snij je in vieren en dan maak je pootjes met 3 teentjes.


Nu wordt het tijd om je kuikentje in elkaar te steken...

Voor VERSIE 1 zet je het (afgekoelde!) cakeje bovenop twee pootjes.  Dan maak je in het "kokosspekje" 2 sneetjes: 1 vooraan voor de neus (amandel) en 1 bovenaan voor de marsepeinen hanenkam.  deze stop je erin en als oogjes breng je b.v. met de achterkant van een lepeltje voorzichtig twee puntjes choco of gesmolten chocolade aan.  Dit geheel zet je bovenop het cakeje.


Voor VERSIE 2 zet je eveneens het (afgekoelde!) cakeje bovenop twee pootjes.  Dan klop je de slagroom stijf en voeg je tijdens het kloppen geleidelijk (NIET in 1 keer!) de 2 zakjes vanillesuiker, 1 theelepel suiker en de slagroomversteviger toe.  Slagroom stijfkloppen doe ik steeds in een kom die gemakkelijk koude opneemt en deze zet ik samen met de reeds gekoelde slagroom eerst even in de koelkast zodat de room zeker gemakkelijk stijf te kloppen is.
Schep dan met een ijslepel een bol slagroom op elk cakeje  Doop de ijslepel tussendoor telkens in warm water.  Bestrooi de bollen slagroom allemaal met de kokos.  Als neusje wordt hier ook een amandel gebruikt en ook de hanenkam druk je voorzichtig bovenaan in het "hoofdje".  Als ogen gebruik je telkens 2 chocoladedruppels.

Versie 2 heb ik zelf (nog) niet gemaakt, dus daarvoor toon ik je een fotootje van bij m'n receptje...


Vrolijk pasen!

Reacties

Populaire posts