Driedubbele chocoladebrownies

Waarschuwing voor chocoladeliefhebbers: dit kan je écht niet laten liggen... Deze brownies zijn gemaakt met cacao, gesmolten chocolade én stukjes chocolade.  En ja, je raadt het al, ze zijn echt hemels lekker!!!

Een lichtjes knapperige bovenkant en een heerlijk smeuïge binnenkant... mmm, puur genieten...


Dit heb je nodig:
(voor 15 à 30 brownies, afhankelijk van het formaat!)

175g pure chocolade (of 75g chocolade & 100g chocolade dropjes / callets)
100g goede boter
300g lichtbruine suiker (cassonade)
1 dl melk
3 eieren
125g bloem
1,5 eetlepels cacaopoeder
snuifje zout

EXTRA: bakvorm met lage rand

Ik kreeg voor mijn verjaardag van m'n lieftallige echtgenoot een echte "brownie-bakvorm" (+/- 20 op 30 cm)... Hij lag nu al enkele weken in de kast, dus het werd dringend tijd om hem eens boven te halen.  En daar heb ik geen spijt van!!!  Danku schatje!!!!

Voorheen maakte ik mijn brownies in een ronde taartvorm, wat natuurlijk ook perfect lukte.  Maar nu zien ze er toch nog échter uit!


Hak eerst 100g van de chocolade in kleine stukjes.
Ik deed dit normaal altijd zo (met een aardappelmesje, ging vrij vlot), maar gebruikte nu voor 't eerst "chocolade callets"... Lekker gemakkelijk!


Smelt de rest van de chocolade au bain marie.  Dit doe je door ze in een vuurvaste kom te doen en deze bovenop een pot met een bodempje kokend water te zetten.  Laat de chocolade al roerend smelten.


Je kan ondertussen de oven al voorverwarmen op 175°C.

Klop in een kom de boter met de lichtbruine suiker ongeveer 5 minuten met de handmixer.  Je doet dit best met boter op kamertemperatuur, of je zet zoals ik de boter heel even in de microgolfoven zodat ze goed zacht wordt (maar niet smelt!).


Klop er dan de melk bij.


Vervolgens klop je de eieren erdoor.


Dan is het de beurt aan de (gezeefde) bloem, het (gezeefde) cacaopoeder, de gesmolten chocolade en een snuifje zout.







Spatel tenslotte nog de stukjes chocolade erdoor.




Nu mag je het mengsel in de (met wat boter ingevette!) bakvorm gieten en je strijkt de bovenkant glad.


Bak de brownie +/- 30 minuten in de op 175°C voorverwarmde oven tot de bovenkant er lekker knapperig uitziet.



Laat hem afkoelen tot hij nog lauw is en snijd hem dan in blokjes.



Laat de blokjes helemaal afkoelen........... smulllllllllen!!!!!!


Lekker met b.v. een bolletje vanilleijs... Ik legde ook al enkele keren een blokje brownie op een dessertbordje samen met een aardbeienbereiding en met kwarkparfait.  Tal van combinaties mogelijk natuurlijk!  Of uiteraard gewoon zo te eten met een lekker kopje koffie.


Uit het boek:

Reacties

  1. Ik heb ze gisteren gemaakt en ze zijn inderdaad overheerlijk! Omdat ik een kleinere vorm heb gebruikt, heb ik met de overschot enkele muffinvormpjes gevuld. Zo krijg je individuele porties, die je best in een kleine 20 minuutjes afbakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts