Cakeje met een lopend hartje: minimoelleux met honing, citroen en kaneel

Onlangs ontvingen we 's namiddags bezoek en ik besloot een halfuurtje voor hun komst om nog even gauw iets lekkers voor bij de koffie te maken... Ik herinnerde me dit fantastische receptje en tot mijn grote vreugde had ik ook alle ingrediënten in huis.  Mijn bezoek had nog nooit moelleux geproefd en was zeer enthousiast!  Missie geslaagd ;o)


Een klassieke moelleux is natuurlijk op basis van chocolade: een stevige buitenkant en vanbinnen nog heerlijk warme lopende chocolade...... mmmmmmmmmm

Maar deze versie van moelleux moet er zeker niet voor onderdoen!!!

Dit heb je nodig:
(voor +/- 20 minimoelleux)

3 eieren
100g (goede) boter, volgens het recept halfgezouten maar ik gebruik ongezouten
100g poedersuiker
80g bloem
30g vloeibare honing
sap van 1 citroen
1 eetlepel kaneelpoeder

EXTRA: kleine papieren cakevormpjes + minibakvorm voor minicakejes

Aangezien de bereiding niet veel tijd in beslag neemt kan je de oven al meteen beginnen voorverwarmen op 210°C.  Je kan het beslag ook gerust op voorhand maken en de oven pas aanzetten als je bezoek er al is.

Doe de boter samen met de honing in een kookpot en smelt dit al roerend.


Voeg dan de kaneel en het citroensap toe, meng het er even door en haal de pot van het vuur.


Kluts in een kom de eieren, zeef de bloem erbij en klop het geheel stevig op.


Voeg de (gezeefde) poedersuiker eraan toe en meng deze erdoor.


Voeg tenslotte ook het boter-honing-mengsel eraan toe en roer het tot een glad beslag.


Vul hiermee de cakevormpjes.  Aangezien het beslag zeer lopend is lukt het vullen naar mijn ervaring het best met behulp van een "beslagfles".  De papieren vormpjes plaats je best in een harde vorm want anders loop je het (grote) risico dat ze kantelen of plat vallen zodaning dat het beslag er gewoon weer uit loopt (ja, ik spreek uit ervaring... hehe).  Misschien dat het ook wel lukt als je 2 à 3 papieren vormpjes in elkaar laat staan.  Dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd.



Bak de moelleux nu 5 à 8 minuten in de oven.  Hier is het eigenlijk een kwestie van je oven goed te leren kennen.  In mijn receptje staat 5 minuten, maar met mijn oven zijn 8 minuten noodzakelijk.  Laat ik ze er toch iets langer instaan, dan is de binnenkant niet meer lopend.  Maak je voor de eerste keer moelleux, blijf dan best even bij je oven staan.  Worden ze aan de buitenkant mooi hard, laat ze er dan zeker niet meer te lang in!  Het zijn tenslotte minimoelleux en ze zijn dus zéér snel klaar!

Wil je trouwens een grotere versie maken (kan ook in een kommetje), laat ze dan ongeveer dubbel zo lang in de oven staan.


Laat ze dan nog heel even afkoelen en serveer ze lekker warm (en nét eetbaar van temperatuur).  Je kan proberen ze uit de vormpjes te halen, maar ik serveer ze gewoon zo en geef er een klein lepeltje bij.

Smakelijk!


Uit het boek:



Reacties

Populaire posts